CHAOS | Dinamik Kavşak Kontrol Sistemi
"Türkiye’nin patentli ilk dinamik kavşak kontrol sistemi"
Dinamik Kavşak Kontrol Sistemi, CHAOS, sinyalize kavşaklardaki araç yoğunluğuna bağlı olarak sinyalizasyon sürelerini gerçek zamanlı olarak optimize etmektedir. CHAOS sistemleri, birbiriyle haberleşebilme özelliği sayesinde, sinyal koordinasyonu ve ağ optimizasyonu gibi uygulamaları da destekler.
CHAOS’un üç bileşeni bulunmaktadır. Araç Sayım Sistemi VIERO-AI ile kavşak kollarındaki araçların görüntü işleme teknikleriyle gerçek zamanlı sayımı yapılarak araç yoğunluk verisi elde edilmektedir. Araç yoğunluk verisi, kavşak kontrol cihazı içerisine harici olarak yerleştirilen Dinamik Kavşak Kontrol Ünitesi CENTRIS’e aktarılmaktadır. CENTRIS’e aktarılan araç yoğunluk verisi, sistem tarafından anlık olarak analiz edilmekte ve kavşaklardaki ışık süreleri optimize edilerek araçların trafik ışıklarında bekleme süresi en aza indirilmektedir. Trafik Yönetim Merkezi Yazılımı MANGO, kavşakta konumlandırılmış CENTRIS ve VIERO-AI ile haberleşerek, kavşağı izleme, analiz etme, yönetme ve kontrol etme imkanı sunmaktadır.
CHAOS’un Bileşenleri
CHAOS’un Avantajları
Trafik daha
akıcı hale gelir.
Trafikte bekleme sürelerinde %40’a varan iyileşme sağlanır.
Zehirli gaz salınımı ve gürültü kirliliği azaltılarak çevre kirliliği önlenir.
Yakıt tüketimi azaltılarak ülke ekonomisine katkı sağlanır.
Kırmızı ışık ihlallerinde ve trafik kazalarında 1/3 oranında azalma sağlanır.
CHAOS’un Kabiliyetleri
CFM - FCD Destekli Dinamik Kavşak Yönetimi
FCD Destekli dinamik kavşak yönetim algoritması, araç sayım kameralarını ve hareketli araç verilerini birleştirerek diğer algoritmalardan ayrılmaktadır. Bu benzersiz yaklaşım, kavşaklarda verimli bir yönetim imkanı sunarak seyahat sürelerinin kısalmasını ve sürüş konforunun artmasını sağlamaktadır.
Hareketli Araç Verileri (FCD), her yol segmenti için ortalama seyahat süreleri sağlar ve her segment yaklaşık 50 metrelik bir alanı kapsamaktadır. Bu veriler her dakika güncellenmekte ve algoritmanın kavşaklar kollarındaki kuyruk uzunluklarını belirlemesini sağlamaktadır. Ayrıca FCD, her bir yol segmenti için seyahat süresi, kavşak yaklaşım kollarındaki kuyruk uzunluğu, farklı kuyruk uzunluklarına karşılık gelen hız profilleri, iki koordineli kavşak arasındaki seyahat süresi gibi değerli bilgiler sağlamaktadır.
CFM algoritması, bu verilerden yararlanarak anlık trafik durumuna göre çeşitli modlarda çalışabilmektedir. Kamera verileri 100 metrelik bir alan içinde gerçek zamanlı trafik bilgisi sunarken, FCD her bir dakika için daha geniş bir bölgede kuyruk uzunluğu bilgisi sağlamaktadır. Bu bilgilere dayanarak sistem, kavşaklar arasında koordinasyon uygulanıp uygulanmayacağına veya FCD kullanılarak İzole Dinamik Kavşak Yönetimi kullanılıp kullanılmayacağına otomatik olarak karar vermektedir.
Kamera tabanlı yönetim, bekleme sürelerinde yaklaşık %20-25 iyileşme sağlarken, FCD desteği ile bu performans %25-%40’a çıkmaktadır. FCD sunucularda işlenmekte ve MANGO içinde çalıştırılmaktadır. Sistem, MANGO aracılığıyla yönetim modlarını ve döngü sürelerini düzenlemekte ve verileri kavşaklardaki CENTRIS modüllerine göndermektedir.
Sinyal Koordinasyonu
Dinamik kavşak yönetimi ile bir kavşakta sağlanan fayda, sistemin ardışık kavşaklarda da uygulanması ile artmaktadır. CHAOS sisteminin diğer bir CHAOS sistemi ile haberleşebilme özelliği, ardışık kavşaklar arasında sinyal koordinasyonunu mümkün kılmaktadır.
Bir kavşaktan çıkan araçların ne kadarının kaç saniye sonra diğer kavşağa ulaşacağı bilgisi kullanılarak, CHAOS sisteminin lokal kavşak yönetimi yerine birden fazla kavşakta sinyal koordinasyonu gerçekleştirecek şekilde çalışması sağlanmaktadır. Böylece, bir kavşaktan çıkan araçların diğer kavşaktan, kırmızı ışıkta hiç beklemeden ya da daha kısa süre bekleyerek geçmesi mümkün olmaktadır.
Sinyal Koordinasyon Uygulamaları
Tramvay ve Yaya Önceliklendirme
Kavşaklarda mevcut olan veya yeni yerleştirilecek loop dedektör, manyetometre veya yaya butonu CHAOS algoritmalarınca kullanılarak tramvay ve yaya önceliklendirmesi yapılabilmektedir. Bu özellik sayesinde kavşaklar dinamik olarak yönetilirken, diğer ulaşım modlarına öncelik verilmesi ve kavşaklardaki bekleme sürelerinin tüm modlar için minimize edilmesi mümkün hale gelmektedir.
Öncelikli Araç Geçişi
CHAOS sistemi kabiliyetleri arasında yer alan öncelikli araç geçişi sayesinde, kavşağa yaklaşmakta olan ambulans, itfaiye gibi geçiş üstünlüğüne sahip araçlara geçiş önceliği verilmesi mümkün hale gelmektedir.
Sistem, öncelikli geçişi istenen araca yerleştirilen veya önceden yerleştirilmiş olan GPS modülü ile konum bilgisini almaktadır. MANGO üzerinde çalışan öncelikli geçiş algoritması bu konum bilgisini kullanarak kavşağa yaklaşmakta olan taşıtların yönünü belirlemekte ve anlık olarak kavşaktaki sinyal düzenini CENTRIS yardımı ile değiştirmektedir. Böylece, ambulans ve itfaiye araçlarının kavşaklardan en hızlı şekilde geçişi sağlanmakta, geçişi esnasında yaşanan karmaşa en aza indirilmekte ve olası kazalar önlenmektedir.
Öncelikli Geçiş Uygulamaları
Deşarj Özelliğiyle Dinamik Kavşak Yönetimi
Kavşak çıkış kollarına yerleştirilen VIERO-AI araç sayım kameralarımızın deşarj tespit özelliği sayesinde, çıkış kollarında yaşanan sıkışıklıklar tespit edilerek dinamik kavşak yönetiminin bu bilgiye göre güncellenmesi sağlanmaktadır. Bir çıkış kolundan gelen sıkışıklık bilgisi CHAOS algoritması tarafından kullanılarak, kavşaktaki faz düzeni ve faz sürelerinin bu kola daha fazla araç göndermeyecek şekilde yeniden düzenlenmesi sağlanmaktadır.
Dinamik Kavşak Kontrolü
Öne Çıkan Referanslarımız
Türkiye
Dünya
Gürcistan – Poti | Kazakistan – Shymkent | BAE – Ras Al Khaimah | Hindistan – Chandigarh | KKTC – Lefkoşa | Nigeria – Lagos | Palestine – Hebron | Ukrayna-Vinnytsia | Indonesia – Jakarta | Türkmenistan – Ahal City
PTV Teknik
Tüm destek talepleriniz için [email protected] ‘ye email gönderebilirsiniz.