Özellikle trafik tıkanıklığı problemini minimum düzeye indirmek için, farklı tip kavşak uygulamaları ve farklı denetim yöntemleri tercih edilebilmektedir. Son yıllarda tüm dünyada yaygınlaşan kavşak türlerinden birisi de sinyalize dönel kavşaklardır. Sinyalizasyonlu yapısı, trafik akımlarının geçiş düzeni ve geçiş sırası dikkate alındığında sinyalize kavşakları andıran sinyalize dönel kavşakların uygulanmasının öncelikli sebebi, kavşak kollarındaki trafik hacimlerinin ve gecikmelerin artmasıdır. Ülkemizde bu sebeplere ek olarak, sürücülerin dönel kavşakta geçiş önceliği kuralına uymaması da diğer bir gerekçe olarak söylenebilir. Bu uygulama ile dönel kavşaklarda ada etrafında sirküle olan akım ile yaklaşım kollarındaki akımların birbirleri ile olası çakışmaları minimum düzeye iner ve kaza olasılığı ortadan kalkar. Kısacası, sinyalize dönel kavşak uygulaması ile kavşaktaki trafik güvenliğinin tam anlamıyla sağlanması amaçlanmaktadır [1].
Şekil 1: Krakow, Polonya’da bir sinyalize dönel kavşak (Kaynak: Google Earth)
Sinyalize dönel kavşaklarda taşıt depolama alanının yeterli olup olmaması, bu tip kavşaklarda uygulanan değişik faz planlarının ve sinyal sürelerinin kavşak performansı bakımından uygunluğu gibi konular tasarımcının aklına gelebilecek en temel sorulardır [2]. Sinyalize dönel kavşakların geometrik standartlara uygun olmaması, ada etrafında ve yaklaşım kollarında bulunan sinyalizasyon sistemlerinin sinyal süresi atamalarının kavşaktaki trafik durumuna uygun olarak yapılmaması, sinyalizasyon sistemi için belirlenen faz planının trafiğin durumuna aykırı olması gibi durumlar bu tip kavşakların performansını önemli düzeyde azaltmaktadır. Bu yüzden hem geometrik açıdan hem de sinyalizasyon sistemi açısından doğru bir tasarım, kavşak performansının istenilen ve beklenilen düzeyde olmasında etkin bir rol oynamaktadır [1].
KAYNAKÇA
[1] Çakıcı, Z., Murat, Y. Ş., Sinyalize Dönel Kavşaklar için Hesap Yöntemi Önerisi ve Performans Analizi, İMO Teknik Dergi, 2016, 7569-7592, Yazı 461.
[2] Çakıcı, Z., Sinyalize Dönel (Yuvarlakada) Kavşakların Tasarım Esaslarının Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2014.